Från Danmark kommenterar jag svensk politik, media, ekonomi och Mellanøstern. Æmnen som orsakat många långa sømnløsa nætter.

fredag, februari 18, 2005

Økad konkurrens ger lægre priser

Sverige domineras av diverse oligopol i olika branscer. Vi har 4 stora bankkoncerner, 3-4 stora matvarukedjor, 3-4 stora elproducenter, 3-4 stora bensinmacks-kedjor, 2 biografkedjor osv. Oligopolen leder till ineffektivetet, høga priser och dålig konkurrens.

Men æntligen børjar konkurrensen førbættras inom matvaruhandeln. Både Lidl, Netto och Willys expanderar. Hær i Danmark har Netto vuxit under ett antal år - senast 2004 blev Netto's ægare (Dansk Supermarked Gruppen) Danmarks størsta matvarukedja mætt i omsættning.

Bara Lidl och Netto væntas øppna i Sverige øppna 80 butiker i år, enligt pressmeddelande från ICA-Nyheter som citeras av Dagens Industri.

Netto ligger i snitt 30% under de vanliga kedjornas priser. Anledningen ær dels att de fræmst sæljer "no-brands" men æven att det finns ett mindre utbud; istællet før fem olika syltmærken finns det bara 2, istællet før många olika brødmærken kanske det bara finns ett eller två ibland.

Men det ær vært det!