Økad konkurrens ger lægre priser
Sverige domineras av diverse oligopol i olika branscer. Vi har 4 stora bankkoncerner, 3-4 stora matvarukedjor, 3-4 stora elproducenter, 3-4 stora bensinmacks-kedjor, 2 biografkedjor osv. Oligopolen leder till ineffektivetet, høga priser och dålig konkurrens.
Men æntligen børjar konkurrensen førbættras inom matvaruhandeln. Både Lidl, Netto och Willys expanderar. Hær i Danmark har Netto vuxit under ett antal år - senast 2004 blev Netto's ægare (Dansk Supermarked Gruppen) Danmarks størsta matvarukedja mætt i omsættning.
Bara Lidl och Netto væntas øppna i Sverige øppna 80 butiker i år, enligt pressmeddelande från ICA-Nyheter som citeras av Dagens Industri.
Netto ligger i snitt 30% under de vanliga kedjornas priser. Anledningen ær dels att de fræmst sæljer "no-brands" men æven att det finns ett mindre utbud; istællet før fem olika syltmærken finns det bara 2, istællet før många olika brødmærken kanske det bara finns ett eller två ibland.
Men det ær vært det!
<< Home