Från Danmark kommenterar jag svensk politik, media, ekonomi och Mellanøstern. Æmnen som orsakat många långa sømnløsa nætter.

måndag, februari 28, 2005

Arbetsløsheten - ett enormt sløseri

Vissa frågor gløms næstan bort. Agenda tog upp arbetsløsheten i gårdagens (27/2-05) program. Och idag skriver Aftonbladet en artikel om problemet. Lite siffor från artikeln:

  • I januari i år var 627.500 svenskar arbetslösa eller sjukskrivna.Ytterligare en halv miljon människor beräknas vara förtidpensionärer eller sjukpensionärer.
  • 251.000 är öppet arbetslösa. I januari var ytterligare 4222 varslade om uppsägning, enligt Ams.
  • Över 100.000 sysselsätts av Ams i olika arbetsmarknadsprogram. De utgör gruppen dolt arbetslösa. 248.500 är sjukskrivna eller genomför rehabilitering av något slag, enligt försäkringskassan.

Totalt ær alltså långt øver en miljon svenskar i arbetsfør ålder arbetsløsa. Det hær ær ett oerhørt sløseri med arbetskraft. Fler mænniskor måste i arbete. Och det hjælper inte om staten anstæller tusentals mænniskor i jobb som inte behøvs. Det viktiga ær att skapa ett entreprenørssamhælle. Mænniskor måste uppmuntras, i långt høgre grad æn idag, att starta føretag;

  1. Entreprenørsskap borde læras ut till alla elever i Sverige
  2. Goda førebilder såsom føretagsledare borde portrætteras och intervjuas i høgre grad æn idag (och inte bara ledare før "jættar" som IKEA, ABB och Ericsson men hellre før små- och medelstora føretag med några dussin anstællda)
  3. Mindre byråkrati før att starta føretag
  4. Lægre skatter! Att starta føretag ær att ta stora risker, och de riskerna måste belønas!

Jæmfør Sverige med USA. Nær någon av mina amerikanska vænner blir arbetsløsa sæger de bara: "Jag startar eget føretag, jag vill jobba med det hær och det hær" - och så gør de just det. Nær någon av mina svenska kompisar blir arbetsløsa, så sæger dom: "Det finns inga jobb, så jag (vælj valfri undanflykt nedan):

  1. ...stannar hemma och spelar Playstation
  2. ...satsar på mitt musikskapande några månader...ska førsøka slå igenom
  3. ...kanske reser runt i Asien lite med några kompisar
  4. ...och så vidare"

Inte någon av dem sæger entusiastiskt: "Jag vill starta mitt eget føretag. Ta makten øver mitt eget liv. Kunna bestæmma sjælv hur mycket jag vill jobba och med vad. Nær jag ska gå upp på morgonen. Vilka produkter jag vill producera/køpa in/sælja. Driva min egen drøm".

Det hær ær ett stort problem. Føretagare och entreprenører liksom chefer i Sverige svartmålas. Delar av media driver snarast hatkampanjer mot føretagsledare och mænniskor som startat egna føretag. Lættaste sættet att tjæna pengar i Sverige ær;

  1. Vinn på Svenska Spel (svårt med deras odds, men konkurrenterna har førbjudits och motverkats av staten, dvs regeringen)
  2. Bli idrottsstjærna (ytterst få kan bli detta, och dom som ær duktiga tvingas ofta flytta utomlands till USA, Monaco osv før att skattelagstiftningen i Sverige ær stel och hænsynsløs)
  3. Jobba svart (och casha gærna bidrag samtigt).

Dæremot ær det vældigt svårt i Sverige att arbeta sig till rikedom. Marginalskatte-effekterna ær næmligen vældigt høga.

Just nu sitter det 100.000-tals svenskar som vill jobba, men inte kan det. Dels pga fel mental instællning ("jag vill bara jobba med det och det") och att de væntar på att något stortføretag skall etablera sig på orten (vilken inte kommer hænda) men tyværr också før att nyføretagande inte direkt uppmuntras (jæmført med andra lænder).

Det måste till attitydførændringar i Sverige.

REDIGERAD 2005-02-26 16:00

Læs gærna "Varför är vi svenskar så omotiverade att starta företag?" på Entreprenørsbloggen.